Närproducerat livsmedel

Vilken tur att det finns aktiva bloggare. Fick svar från Annaa att jag missuppfattat frågan. Det offentliga får ej ha närproducerat som inköps regel p g a konkurrenshämmande för fria varor och tjänster inom EU.

Jag få inte ihop det helt och hållet. Svanen och EU blomman gick bra. Jag ska läsa på om EU blomman. Länk  http://www.svanen.nu/Default.aspx?tabName=blomman%20om&menuItemID=7104.
(Borde lära mig länka snyggare.)

Om jag uppfattat det rätt så är en av EUs grundstenar fri rörliget och fri konkurrens. Det offentliga kan kanske inte ha närproducerat som ett krav i upphandligen men borde ju ändå kunna aktivt välja ett sådant anbud p g a att de varorna kan vara bättre helt enkelt. Inte för de är närproducerade utan för att de kan ha andra egenskapen som kommunen är beredd att betala för. Om ni en bonde i Spanien kan producera likvärdiga varor och lagt in ett anbud mot tex Borlänges kommun (inte troligt men som tankeexempel) så hämmas ju inte konkurrensen? Eller hur blir det? Kommunen kanske väljer det närproducerade p g a av andra skäl än att det just är närproducerat? Kommunen MÅSTE väl inte välja det billigaste? Kvalité måste väl även ingå i vågskålen?

Skönt i vilket fall som helst att privata företag får köpa in vad de vill.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0